Польські перевізники: уряд обмежив роботу транспортних компаній
Польський уряд не надає субсидій на заміну цифрових тахографів у вантажних автомобілях для міжнародних перевезень. Європейська комісія (ЄК) посилює штрафи за неповні записи тахографа. Крім того, технічні проблеми з Smart Tacho 2 призводять до значних і необґрунтованих штрафів для перевізників.
У польському Мінінфраструктури пояснили, що субсидування заміни цифрових тахографів у вантажних автомобілях не буде, оскільки Мінфін призупинив усі витрати, щоб зменшити вже рекордно високий дефіцит. Президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників у Польщі (ZMPD) Ян Бучек скаржиться, що перевізники не можуть використовувати КПО, оскільки заявки на фінансування КПО потрібно було схвалити ще 2 роки тому.
Він додав, що підприємці вимагають фінансування, оскільки після майже двох важких років вони не можуть дозволити собі замінити обладнання.
У цьому його підтримує президент Асоціації роботодавців Транспорт і логістика Польщі (TLP) Мацей Вронський, який вважає, що через погане фінансове становище занадто багато польських перевізників відкладали заміну тахографів на останню хвилину і «тепер це може бути ускладнено».
Міністерство інфраструктури оцінило вартість заміни цифрових тахографів на Smart Tacho 2 більше ніж у 750 тис. вантажівок у 1,75 млрд злотих (приблизно 410 тис. євро). Співробітник компанії Eurotach, яка є представником виробника тахографів Stoneridge Electronics у Польщі, Михал Чесляк заявив, що клієнтів стає все більше і більше, але вони все одно не встигають замінити тахографи до потрібного терміну. За його оцінкою, на даний момент нові записуючі пристрої встановлені в 10% польського автопарку. Також він допускає, що ціни на заміну Smart Tacho 2 будуть зростати.
Видання також відзначає, що потужності 600-700 польських майстерень обмежена, а заміна пристрою займає 2-3 години. У додаток до цього, Ян Бучек відзначив, що «тахографи, зняті з наших автомобілів, створять гори електронного сміття».
Транспортні компанії ЄС, що здійснюють міжнародні перевезення, повинні замінити наявні старі тахографи на Smart Tacho 2 до наступних дат:
- аналогові тахографи - до 31 грудня 2924 року;
- інтелектуальні тахографи першого покоління - до 18 серпня 2025 року.
Генеральний директорат з мобільності і транспорту (DG Move), що займається транспортом в ЄК, відхилив заклики подовжити строки встановлення тахографів Smart Tacho 2.
Юрист юридичної компанії TC Матеуш Пернак у своїй статті «Перевізник! Уважайте нові категорії правопорушень» (Przewoźniku! Uważaj na nowe kategorie wykroczeń) нагадав, що до 14 лютого 2025 року держави-члени ЄС повинні ввести в дію новий додаток про порушення до Директиви 2006/22/EC, яка містить класифікацію порушень правил експлуатації тахографів, часу водіння та часу відпочинку професійних водіїв.
До нових порушень відносяться:
- неправильне використання або невикористання маркування паромів/поїздів - класифікується як серйозне порушення (рівень 1/3 - шкала в контексті порушень, пов'язаних з тахографами, має три рівні замість чотирьох);
- не була внесена необхідна інформація до протоколу - класифікується як дуже серйозне порушення (рівень 2/3);
- в записах відсутні позначення країн, кордони яких водій перетинав протягом робочого дня - класифікується як серйозне порушення (рівень 1/3),
- в записах відсутні позначення країн, в яких почався і закінчився добовий період роботи водія - класифікується як серйозне порушення (рівень 1/3).
У додаток до усього вищезазначеного, збої в роботі Smart Tacho 2 ускладнюють роботу водіїв і перевізників і призводять до фінансових втрат. Схожий випадок недавно описав портал 40ton.net. Інцидент стався в Італії, де польська транспортна компанія була оштрафована на 867 євро за порушення, пов'язане з некоректною роботою нового тахографа.
Водій Давід вирішив у липні замінити тахограф на Smart Tacho 2 на своєму Scania 2018 року випуску, щоб заздалегідь відповідати новим вимогам. 27 липня він виїхав із сервісного центру Scania із новісіньким тахографом VDO, розрахувавши рахунок на 7 тис. злотих (понад 1,6 тис. євро), а через тиждень і пів отримав ще одну суму до оплати, цього разу у розмірі 867 євро. Це був штраф, виставлений італійською поліцією через неполадки у з'єднанні між тахографом і антеною DSRC - модулем, використовуваним для дистанційного контролю.
Давід розповів, що проблеми розпочалися одразу після встановлення тахографа. На приладовій панелі перестали відображатися дані пристрою, але сервісний центр завів його, що після певного пробігу все нормалізується. Вантажівка відправилася в Італію, але після повернення на базу з'явилися нові помилки, що стосувалися підвіски та регулятора швидкості. Усі ці збої, як виявилося, були викликані несправною роботою тахографа, який передавав помилки в систему управління автомобіля. Перевізник звернувся в сервіс, але не встиг виправити несправності до наступної поїздки в Італію.
Проблема з тахографом до цих пір залишається нерозв'язаною. Перевізник чекає пояснень від головного офісу виробника пристрою, але цей випадок вже показав, наскільки критичними можуть бути технічні збої в нових тахографах.
Як розповідають польські перевізники, виробники тахографів не змогли належним чином підготувати їх до масової експлуатації, що викликає збої в роботі їх пристроїв. Однією з ключових проблем є недостатність часу на адаптацію до нових вимог. Багатьом перевізникам доводиться замінювати старі тахографи в стислі терміни, оскільки штрафи за невиконання нових правил досить великі. Однак навіть після заміни пристроїв, їх робота не гарантує відсутність проблем. Численні випадки, як у Італії, так і в інших країнах ЄС, показують, що водії можуть бути оштрафовані за помилки в роботі системи, які виникають не через їх вину, а через технічні недоліки.
Перевізники критикують польський уряд за те, що він фактично не забезпечив достатніх умов для плавного переходу на нову систему. Незважаючи на те, що нові тахографи призначені полегшити контроль за дотриманням норм праці, їх впровадження ускладнюється рядом факторів. По-перше, високі витрати на переобладнання транспортних засобів покладають важке фінансове бремено на компанії. По-друге, технічні збої та помилки при експлуатації призводять до збитків, оскільки у разі поломок автоперевізники не можуть своєчасно виконати свої зобов'язання перед клієнтами, що відбивається на їх репутації та фінансовому стані.
Джерело: logist.today