Скандальна інструкція GITD: винагорода інспекторів залежить від кількості штрафів
Чим більше штрафів, особливо накладених на іноземних перевізників, та кількість вилучених реєстраційних посвідчень, тим більшою є дискреційна нагорода інспектора – такі правила встановили в Управлінні електронного контролю дорожніх зборів GITD. Польські автоінспектори незадоволені такою практикою та протестують проти неї.
У розпорядження польського видання Money.pl потрапив лист, який профспілкові активісти Генеральної інспекції автомобільного транспорту (GITD) Польщі направили керівництву відомства, а також прем'єр-міністру Дональду Туску, міністру інфраструктури Даріушу Клімчаку, голові державної служби Аніті Носковській-Піонтковській.
У ньому активісти скаржаться на нову «градацію параметрів контрольної діяльності, що впливають на можливі дискреційні премії», застосовану до Управління електронного контролю дорожніх зборів GITD. Зокрема, йдеться про список із п'яти факторів, ранжованих від найважливіших до найменш важливих, для отримання винагороди інспектором ITD:
1) Результативний контроль іноземних підприємств.
2) Результативний контроль національних підприємств.
3) Штрафи, що накладаються у вигляді штрафних санкцій.
4) Перевірка технічного стану із збереженням реєстраційного посвідчення.
5) Виконувати заміну без координатора команди.
Виходячи з цього списку, випливає проста залежність: чим більше перевірок призводить до штрафу чи утримання реєстраційного свідоцтва, тим вища ймовірність того, що дискреційна винагорода інспекторів на дорогах буде вищою.
Профспілкові активісти з GITD заявили виданню, що подібна ієрархія винагород несумісна не лише з польським законодавством, а й із законодавством ЄС. Більше того, вони пояснили, що Закон про дорожній транспорт безпосередньо забороняє подібні дії, оскільки він забороняє дискримінацію за ознакою країни реєстрації транспортного засобу, місця проживання водія чи місцезнаходження компанії. Активісти наголосили, що придорожній контроль не обов'язково має закінчуватись штрафом. По-перше, порушень може і не бути, і навіть якщо це не так, є можливість відмовитись від покарання відповідно до статті 41 Кодексу про правопорушення. Справа може закінчитись попередженням.
Як пояснили співрозмовники видання, кількість штрафів, накладених GITD, важлива для можновладців, оскільки частина зібраних таким чином коштів надходить до державного бюджету, частина до Національного дорожнього фонду та частина до Фонду автобусних перевезень.
Експерт з безпеки дорожнього руху та керівник порталу brd24.pl Лукаш Зборальський наголошує, що поліція чи GITD можуть створити системи обліку роботи співробітників чи інспекторів, але вони не повинні ґрунтуватися на кількості виписаних штрафів чи сумі стягнень.
Експерт нагадав, що за попереднього уряду, коли міністром фінансів був Яцек Ростовський, у пресі спалахнув скандал, коли з'ясувалося, що в бюджеті було прописано, скільки доходів має бути зібрано від штрафів.
Переважання міркувань безпеки дорожнього руху над фінансовими міркуваннями стало аргументом на користь скасування права місцевої влади встановлювати власні камери контролю швидкості. Однією з головних причин було те, що вони встановлювалися у місцях, які гарантують великий прибуток, а чи не безпеку.
Колишній глава GITD Елвін Гаджадхур, який зараз є консультантом президента Анджея Дуди, коментуючи факти, що розкрилися, заявив, що ставити «винагороду інспекторів у залежність від кількості виписаних штрафів і вилучених реєстраційних свідоцтв - скандальне рішення керівництва GITD».
Видання направило до GITD та Міністерства інфраструктури листа з проханням дати коментарі щодо виявлених фактів, проте на момент публікації відповіді на поставлені питання не отримало.
У свою чергу портал 40ton.net зазначає, що перші два пункти наведених вище критеріїв можуть зіграти на руку польським перевізникам, адже частіші перевірки іноземних вантажівок допомагають боротися з ринковою конкуренцією.
Джерело: logist.today